PANİK BOZUKLUK

Panik bozukluk çarpıntı, titreme, terleme, nefes darlığı, boğulma hissi, baş dönmesi, çıldırma korkusu, kendini kaybetme korkusu, ölüm korkusu, vücutta uyuşma hissi, soğuk ve sıcak basması gibi fiziksel bulgularla seyreden bir tablodur. Oldukça dehşetli tablodur. Genellikle ani olarak başlar. Genellikle yarım saat kadar devam eder. Başlangıç şiddetlidir. Dakikalar ilerledikçe şiddet azalır. Şiddet kişiden kişiye değişir.Panik genellikle agorofobi(açık alan korkusu)  ile birlikte bulunur. Agarofobi açık alanlar, otobüs, tren, uçak, otomobil, tünel, topluma açık yerler gibi yardım almanın güç olduğu yerlerde korku ile belirgindir.

Kişiler kendilerini toplum içinde utandıracak panik nöbetler nedeni ile sokağa çıkmak, otobüse binmek, uçağa binmek, vapura binmek, alışveriş yapmak, asansöre binmek gibi birçok sosyal işlevi yerine getirmekten yoksun bir hale gelirler.

Hem panik bozukluğu hem de agorofobisi olan bireyler sorunlarına kendi başlarına çözüm aramaya başlarlar. Asansör kullanmamak için binaların alçak katlarında oturmaya çalışırlar. Alışverişlerini sokağa çıkmadan internet yolu ile yapmaya çalışırlar. Alkol veya uyuşturucu madde kullanımı ile rahatlamaya çalışırlar.

Panik bozukluk hastaları psikiyatriste başvurmadan önce bedeni yönden sıklıkla değerlendirilirler. Hem de defalarca. Bununla birlikte panik bozukluk bulguları önemli tıbbi hastalıklara benzediğinden psikolojik tedaviden önce genel tıbbi değerlendirme mutlaka yapılmalıdır.

Panik bozukluk önemli derecede kişinin işlevselliğini bozan bir hastalıktır. Kişinin rutin işlerini yapmasını önemli derede kısıtlar.

Panik bozukluk tedavi edilebilir bir hastalıktır. Tedavi psikoterapi, ilaç tedavisi veya her ikisi bir arada uygulanabilir.

Panik bozukluk ile birlikte yaşamak zorunda değilsiniz. Yukarıdaki belirtiler mevcutsa mutlaka bir uzmana başvurunuz.

Psikiyatrist Dr. Necati Çobanoğlu

Bunlar da hoşunuza gidebilir...