HİPNOTERAPİ NASIL BİR TEDAVİ YÖNTEMİDİR?

Zihinsel süreçlerin amacı; doyum sağlamak, gerginlik oluşturan durumlardan kaçınmaktır. Bu süreçlerin bir kısmı bilinçli, büyük bir kısmı ise bilinçsiz alanda işlemektedir. Bilinçsiz alana söz geçirmek güçtür. Bunu nereden anlıyoruz? Sigara içmenin zararlı bir şey olduğunu biliyoruz ama içmeye devam ediyoruz. Sağlıklı olduğumuzu bildiğimiz halde hasta olduğumuzu düşünüyoruz. Aşırı yemenin hem sağlığımızı, hem fiziksel görünümümüzü olumsuz etkilediğini bildiğimiz halde aşırı yemeğe devam ediyoruz. Geleceği bilmediğimiz halde, olayları olmuş gibi değerlendirip olumsuz duygularını yaşıyoruz. Takıntılı davranışların saçma olduğunu bildiğimiz halde, bunları yapmaya devam ediyoruz. Ders çalışmanız gerekiyor ama bir güç çalışmanızı engelliyor. Bunun gibi örnekleri çoğaltmak mümkün.

Yukarıda saydığımız örnekler incelendiğinde bu düşünce ve davranışların gerçeklerle bağdaşmadığı görülmektedir. Ama gerçeklerle bağdaşmama bu tür davranışların ortaya çıkmasını engelleyememektedir. Çünkü bilinçaltı zihinsel süreçler her zaman gerçeğe uygun olarak çalışmayabilir. Ama bu şekilde çalışması bir amaca hizmet etmediğini göstermez. Yukarıda bahsettiğimiz gibi amaç doyum sağlamak ve gerginlikten uzak kalmayı sağlamaktır.

Şimdi aklımıza bu bilinçaltı süreçlere müdahale etmenin, patolojik süreçleri düzeltmenin bir yolu yok mudur? Diye bir soru gelebilir. Bu süreçler psikoterapi, hipnoterapi veya ilaç tedavisi  yardımıyla çözümlenebilir. Ben burada hipnoterapinin tedavide nasıl kullanıldığını incelemeye çalışacağım.

Psikiyatrik bozuklukların hipnoterapi  ile tedavisinde temel yaklaşım şöyledir: Psikiyatrik bozukluğa yol açan bilinçaltı süreçlerin ortaya konması, sonrasında bu sürecin hangi amaca hizmet ettiğinin anlaşılması, sonraki basamakta patolojik düşünce kalıbının gerçeklere uygun sağlıklı bir düşünce kalıbı ile yer değiştirilmesi şeklinde olmaktadır. Hipnoz altında kişinin telkine açık bir halde olması, bedensel ve ruhsal açıdan tam gevşeme halinin olması, rüya gördürme tekniği ile terapi ile amaçlanan durumların görsel ve duygusal olarak yaşatılması terapinin başarısını artırmaktadır. Aynı zamanda yaş geriletme tekniği ile geçmişteki travmatik yaşantıların ortaya çıkarılması, bu yaşantıların bilinçli hale getirilmesi, travma ile yüzleşmenin sağlanması sağlanarak travma kaynaklı psikiyatrik bozuklukların tedavisinde önemli bir avantaj sağlamaktadır. Posthipnotik telkinlerle günlük hayatta terapi  ile amaçlanan davranışların kontrolü rahatlıkla sağlanabilir. Bilinçaltı süreçler aynı zamanda fiziksel süreçleri de kontrol etmektedir. Bundan yola çıkarak hipnoterapi ile ağrı kontrolü sağlanabilir. Konuşma bozukluklarına  müdahale edilebilir. Temel olarak bu yöntemler kullanılarak aşağıda sayacağım durumlar hipnoterapiden fayda görebilir:

PSİKİYATRİK BOZUKLUKLARDA:

Astım,

Ağrısız doğum,

Kanser ağrılarını azaltmak,

Kemoterapi yan etkilerini önlemek (bulantı, kusma)

Anestezi yapmaksızın diş tedavileri

Diş hekimi ve diğer fobiler

EĞİTİMDE:

Öğrencilerin sınav stresini azaltmak,

Öğrencilerin dikkatinin yoğunlaştırılması,

Ezberleme yeteneğini arttırmak ve belleği kuvvetlendirmek,

Motivasyonu arttırmak,

Öğretmeni, okulu ve  dersi sevdirmek.

Psikiyatrist Necati Çobanoğlu.

Bunlar da hoşunuza gidebilir...